dot_animation
18.6.2019
15:49

Verdens længste vindmøllevinge

- og tre mere på vej

”Der er overkapacitet på vindmøllemarkedet, og for at gøre os fortjente til den næste opgave, skal vi hele tiden tænke fremad og fokusere på innovation”, siger Flemming Sørensen, teknisk direktør i SSP Technology A/S

Den første var 34 meter lang. Den seneste, som netop er blevet leveret, er 83,5 meter lang – verdens længste. 11 år ligger der mellem de to begivenheder. 11 år med en ubrudt kæde af innovation, for alt hvad der foregår, og alt hvad der bliver produceret hos SSP Technology A/S, har den sydfynske virksomhed selv udviklet.

Og det har ført virksomheden og dens grundlæggere, Flemming Sørensen og Rune Schytt-Nielsen, langt rundt i verden. Rundt til verdens førende vindmølleproducenter med en produktportefølje, som i dag omfatter vingeteknologi, formkonstruktion og udviklingsarbejde ved anvendelse af moderne teknologi og hightech-materialer.

De to kan med rette kalde sig pionerer inden for udvikling af vinger til vindmøller.

Kronen på værket

Kronen på deres værk er leverancen af verdens længste vindmøllevinge, som med sine 83,5 meter og en rotordiameter på 171,2 meter er ”et kvantespring inden for design af vindmøllevinger”, citat Flemming Sørensen, der er teknisk direktør i SSP Technology. Den er designet, udviklet og produceret som en prototype for Samsung Heavy Industries i Sydkorea til brug for koreanernes nye syv MW vindmølle og deres første offshore-projekt.

Forleden blev den transporteret – som den til dato længste blokvognstransport herhjemme – fra Sydfyn til Esbjerg Havn og derfra sejlet til Bremerhaven i Tyskland. Her vil den blive testet, hvorefter produktionen af tre mere starter op hos SSP Technology. De tre møllevinger skal så en tur til Skotland for at blive monteret på den første prototypemølle, inden hele produktionslinjen bliver sejlet til Sydkorea.   

Udviklet på rekordtid

Ikke blot er den lange vinge 10 meter længere end den hidtil længste. Den er også udviklet på rekordtid. Og netop evnen til at agere hurtigt er sammen med den høje kvalitet væsentlige årsager til, at SSP Technology overhovedet eksisterer, fastslår Flemming Sørensen.

- Det er med årene blevet en stadig større udfordring at retfærdiggøre, at vi er til. Der er et stort pres fra Asien på low cost, og Danmark er absolut ikke et billigt land at udvikle i. Kun ved at være dygtige og innovative kan vi ”slippe godt fra” at være i et land med det omkostningsniveau, vi har her i Danmark. Der er overkapacitet på vindmøllemarkedet, og for at gøre os fortjente til den næste opgave, skal vi hele tiden tænke fremad og fokusere på innovation. Jeg vil nemlig godt citeres for følgende: Jeg kan ikke se, at prisen på vindmøller kommer til at stige i fremtiden! Fremover er der kun plads til dem, som kan nedbringe prisen på den producerede KWtime ved at være innovative og udvikle vindmøller, som kan producere mere strøm for en lavere omkostning. Det er den eneste vej til rentabilitet i årene, der kommer, siger Flemming Sørensen og tilføjer:

Handler om cost benefit

Vi tror, der er en plads til SSP Technology, så længe vi kan byde ind med innovative løsninger og dermed – selvsagt – en kvalitet, der er i top. Udfordringen er at levere den bedste kvalitet for en lavere omkostning. Det er en svær balance, men vi kan kunsten at balancere. Og kvalitet er vigtig, for vi designer vindmøllevinger til at kunne klare ca. 120.000 driftstimer. Derfor er der penge at spare for hvert kilogram, der spares på vingernes vægt. Kan vi samtidig sænke antallet af services og reparationer, kan vi finde på et endnu mere smart og aerodynamisk design osv., så er vi på rette vej. Det hele handler om cost benefit. Og vinger er dyre. Et rotorsæt bestående af tre vinger udgør ca. 22-23 pct. af hele vindmøllens pris.

Patenterede løsninger

Blot 15 måneder var den lange møllevinge undervejs fra ordre til levering, og det er der flere grunde til.

- Hos os er produktionen med fra start af et udviklingsprojekt for hele tiden at have hånd i hanke med, hvad der rent faktisk kan produceres. Og der er kun 30 meter fra ingeniørernes kontorer til værkstedet. Vi har en kort beslutningsproces. Vi har stor erfaring og bred viden om mange processer fra vores samarbejde med de største producenter i verden. Og så har vi udviklet nogle procesløsninger, som vi er alene om, og som vi har patent på i hele verden, fortæller Flemming Sørensen.

Rodløsning med større bæreevne

Det gælder en rodløsning (hvor vingen forbindes til navet), som har større bæreevne end konventionelle rodløsninger på det frie marked. Den patenterede rodløsning har været en vigtig faktor i forbindelse med udviklingen af den lange Samsung-vinge, idet en god rodløsning er forudsætningen for, at man kan øge diameteren på rotorbladene, konstaterer den tekniske direktør. Det er ved roden, at alle lasterne fra vingen føres ind i vingenavet. 

Den bærende bjælke

Også den bærende bjælke, som er den centrale del af en vindmøllevinge, har SSP Technology en patenteret løsning på. Den er kendetegnet ved, at hele belastningen lægges på bærebjælken, og at den aerodynamiske profil lamineres som et hylster, der limes fast på bjælken.

- En væsentlig fordel ved vores bærebjælke er, at vi opdeler vingen i mindre dele og derved frit kan vælge den proces og det materiale, som specifikt passer til det pågældende sted på vingen. Vi har dermed ligeledes skabt et koncept, som gør, at alle de prefremstillede dele kan kvalitetssikres som enkeltkomponenter, før den egentlige samling af vingen finder sted. Dette er med til at øge kvaliteten af vingen. Desuden kan værktøjerne tilpasses enhver vindklasse, uden at der skal skiftes form, fortæller Flemming Sørensen. 

SSP Technology markerer sig også ved at levere nogle meget præcise forme, og takket være varme- og kølesystemer, som virksomheden har udviklet på i alle årene, er det muligt at øge outputtet i en serieproduktion.

Dyr kulfiber

Både materialer og proces på verdens længste møllevinge har gennemfået en udviklingsfase. Den er forstærket med kulfiber, hvilket Flemming Sørensen gerne havde været foruden.

- Kulfiber er dyrt. Tæt på otte gange dyrere end andre fibre. Med kulfiber bliver processen også en del sværere, men – og det er ret så vigtigt – kulfiber er med til at gøre vingen lettere. Dermed sænkes de kantvise udmattelseslaster, som igen sænker mængden af de forstærkningspakker, der ligger i for- og bagkant af vingen, siger han.

SSP Technology har en udviklingsafdeling med 12 ingeniører i Kirkeby på Sydfyn og en vingedesignafdeling med fire ingeniører i Aalborg. Alt i alt beskæftiger virksomheden over 130 medarbejdere (under produktionen af verdens længste vindmøllevinge var der op til 100 mand ekstra i arbejde) og har for nylig oprettet et salgskontor i USA. Hovedaktionær er en tysk kapitalfond, og desuden har to investeringsfirmaer og de to grundlæggere aktier i virksomheden.

Oktober 2012

 

Flemming Sørensen – grundlægger og teknisk direktør i SSP Technology – ses foran et fem meter langt teststykke af en vingeopbygning, som produceres til hvert projekt. 

IMG_6714.jpg - Højre billede 2412x4099

Verdens længste vindmøllevinge - 83,5 meter lang - er klar til transport fra SSP Technology til Esbjerg Havn. Herunder billeder fra produktionen.

IMG_0004.jpg - Højre billede 1385x1722

IMG_0035.jpg - Højre billede 1788x1675

IMG_6502.JPG - Højre billede 2519x2582

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: