dot_animation
18.6.2019
15:45

Europamestre i ekstern innovation

Danmark ligger på en klar førsteplads, når det kommer til hyre eksterne eksperter til at håndtere virksomhedernes innovationsindsats

Ifølge en ny rapport fra Europa Kommissionen er Danmark europamestre i at hyre eksterne virksomheder til at stå for vores innovation, når man ser det i forhold til BNP pr. indbygger. En tendens, der bygger på Danmarks høje produktionsomkostninger, kombineret med en vilje til at være de førende virksomheder, vurderer eksperter.

Med et budget på ca. 19 mia. kr. er Danmarks samlede innovationsbudget Europas næststørste, når man ser i forhold til landenes bruttonationalprodukt. Bortset fra Finland er Danmark det land, der investerer mest i innovation og udvikling i Europa, viser en ny undersøgelse fra Europa Kommissionen.

Derudover er Danmark det land i EU, som bruger næstflest penge på ekstern innovation. Af de 19 mia. bliver 28,1 pct. brugt på at indhente eksterne kompetencer, i form af at hyre eksterne udviklingsvirksomheder til at stå for udviklingen i de danske virksomheder. Til sammenligning er det europæiske gennemsnit på 12,3 pct. af det samlede innovationsbudget.

Kigger man på tallene samlet, viser de, at Danmark ligger på en klar førsteplads, når det kommer til hyre eksterne eksperter til at håndtere virksomhedernes innovationsindsats. Vi brugere mere end fire gange så mange penge som det gennemsnittelige EU-land.     

Innovation er Danmarks mulighed

Professor ved Aarhus Universitet, John P. Ulhøi, forsker til dagligt i innovation og har en klar holdning til, hvorfor Danmark skal bruge så store summer på innovation, og han kommer samtidig med et bud på, hvorfor de danske virksomheder er så vilde efter at søge ekstern rådgivning, når det kommer til deres innovation.

- Det, som kendetegner Nordeuropa, er, at vores omkostningsniveau er blandt verdens højeste. Det betyder, at vi ikke kan konkurrere på de klassiske omkostningsparametre, men i stedet må forbedre vores produkter og serviceydelser gennem innovation. Det er prisen for at holde kopisterne af stavnen og beholde det lille forspring, man opbygger ved konstant at være forrest, fortæller John P. Ulhøi og fortsætter:

- Mange af de små og mellemstore virksomheder, som har et stort innovationsbehov, mangler ofte tid, de nødvendige kompetencer og det højtuddannede personale. Så set i det lys er der derfor ikke noget overraskende i, at man vælger eksterne samarbejdspartnere fra udviklings- og vidensleverandører.

Højt ambitionsniveau

Netop det store behov for ekstern ekspertise er noget, man har bemærket hos den strategiske innovations- og udviklingsvirksomhed Artlinco. Her varetager man dagligt en bred vifte af innovationsprojekter hos en række danske virksomheder og roser virksomhedernes vilje til at innovere.

- Vi ser et utrolig højt ambitionsniveau i de danske virksomheder, hvilket viser en klar vilje til at positionere sig som de forreste. Selvom man muligvis ikke har de nødvendige ressourcer, så stopper det ikke virksomhederne. De danske virksomheder har virkelig fingeren på pulsen og ved, at det er gennem innovation, at vi kan kæmpe med på det internationale marked, forklarer Managing Director hos Artlinco, Robert B. Riedel.

Fokus på kvalitet frem for kvantitet

Ifølge John Johansen, professor ved Internationalt Center ved Innovation i Aalborg, er det dog ofte kvantitet frem for kvalitet, der beskriver de danske virksomheders innovationsindsats, hvilket også kan have indflydelse på Danmarks høje innovationsbudget.

- Der bliver brugt ufattelig mange penge på ufattelig lidt. Der sidder mange personer i det danske innovationssystem, som ikke selv har kompetencer til at gøre noget, men som i virkeligheden sidder og formidler opgaver til eksterne konsulenter. Vi bygger et kæmpe innovationssystem, som i virkeligheden bare er et formidlingsled til de eksterne, forklarer John Johansen.

Giv innovation et skub

En problemstilling som man kan nikke genkende til hos Artlinco, hvor man mener, at virksomhederne kan mindske bureaukratiet og opnå store gevinster ved at give deres innovation et skub. Ifølge Robert B. Riedel kan den eksterne innovation tage virksomhederne skridtet videre.

- Ved at gå direkte til de eksterne udviklingsvirksomheder sikrer mange virksomheder, at deres ideer kommer videre end bare snakken. Nogle virksomheder kan opleve, at deres produktudvikling sidder fast, og at det kan være svært at bryde de barrierer, der opstår, hvilket nemt kan blive dyrt. Mange virksomheder vælger derfor at benytte sig at de kompetencer, vi ligger inde med, da det kan give en kickstart til innovationsprocessen, og derved lægge låg på omkostningerne. Vores arbejde går jo netop ud på at hjælpe virksomhederne til at lancere produkter, der kan sikre, at de kan øge deres omsætning, forklarer Robert R. Riedel.

Juni 2013

 

Grafen viser det årlige forbrug på ekstern innovation pr. indbygger i EU-landene.

 

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: