dot_animation
25.4.2024
14:45
Søg på brancher
facebook

Østjyske virksomheder er mere innovative
end landsgennemsnittet

Hver femte af de adspurgte virksomheder i en undersøgelse på Erhvervsmesse Horsens oplever et stort behov for innovation

I forbindelse med Erhvervsmesse Horsens gennemførte Artlinco – en strategisk designvirksomhed inden for holistisk innovation og produktudvikling – en mindre undersøgelse for at tage temperaturen på innovationsevnen og -viljen hos de deltagende virksomheder. Der blev spurgt til både behovet for innovation, kompetencen på området og de konkrete resultater i form af nye produktlanceringer inden for de seneste tre år.

Undersøgelsen viser, at de østjyske virksomheder tilsyneladende er rigtig godt med i forhold til landsgennemsnittet. Hele 64 pct. af de virksomheder, der deltog i undersøgelsen, havde således sendt mellem tre og ti nye produkter på markedet. Det tal kan bl.a. holdes op imod en nylig undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen, der peger på, at blot 21,3 pct. af de danske virksomheder har lanceret en ny service eller et nyt produkt i den seneste treårige periode.

- Nu er tal som bekendt taknemmelige, og det vil derfor være at gå for vidt, hvis vi ud fra resultaterne af vores undersøgelse konkluderede, at østjyske virksomheder er tre gange så innovative som landsgennemsnittet, siger Artlincos direktør Gitte Dyrlund. Alligevel mener hun, at undersøgelsen er interessant, fordi den på andre områder bekræfter det skisma, mange af de små og mellemstore danske virksomheder befinder sig i.

- Hver femte af de adspurgte virksomheder på erhvervsmessen oplever et stort behov for innovation i virksomheden, mens yderligere 72 pct. fortæller, at innovation er et tema i virksomheden, om end de ser deres behov som moderat, siger Gitte Dyrlund.

En vigtig udfordring

Hvad der imidlertid også gør undersøgelsen interessant er, at kun 14 pct. svarer ja til, at deres virksomhed har de nødvendige kompetencer til at kunne udvikle nye services og produkter, mens 72 pct. mener, at de i et vist omfang har kompetencerne selv. Dermed står østjyske virksomheder helt på linje med små og mellemstore virksomheder i resten af landet over for en vigtig udfordring, påpeger Gitte Dyrlund.

- Virksomhederne har brug for at finde veje til innovation, der indbefatter samarbejde med andre virksomheder og eksterne kompetencer, hvis vi i Danmark ikke skal sakke agterud og miste vores nuværende position som et af de lande i Europa, der har det højeste innovationsniveau, siger hun og  tilføjer, at den nuværende position først og fremmest er opbygget af landets store virksomheder, mens nye tal viser, at de små og mellemstore danske virksomheder i øjeblikket skaber færre nye services og produkter end EU-gennemsnittet.

Innovationsevne er nøglen

Artlinco-direktørens synspunkt understøttes af en lang række undersøgelser, der inden for de seneste år har peget entydigt på, at nøglen til at udvikle dansk erhvervslivs konkurrencekraft og dermed også bane en vej ud af finanskrisen i høj grad skal findes i vores innovationsevne.

- Derfor er det også en smule bekymrende, når hele 87 pct. af landets 150.000 virksomheder ifølge en analyse fra Mandag Morgen kun oplever et moderat eller ringe behov for at innovere, påpeger Gitte Dyrlund og glæder sig samtidig over, at innovationsviljen på hendes egen hjemmebane i Østjylland tilsyneladende er en smule bedre. Her er det ifølge Artlincos egen undersøgelse ”kun” 79 pct. af virksomhederne, der ser på innovationsbehovet med samme øjne som landsgennemsnittet. 

- Der er slet ingen tvivl om, at det vil være sundt for konkurrenceevnen hos en del flere end hver femte virksomhed i det østjyske, hvis man opprioriterede innovationen. Enten internt i virksomheden eller med hjælp fra eksterne specialister, slutter Gitte Dyrlund.

Marts 2012

  "Det vil være sundt for konkurrenceevnen hos en del flere end hver femte virksomhed i det østjyske, hvis man opprioriterede innovationen", siger Gitte Dyrlund, direktør i Artlinco.